Odwrócone ROPO w Niemczech

Wyświetleń: 1 140
Odwrócone ROPO w Niemczech

Research Online-Purchase Offline czyli (ROPO) „fenomen” sprzedaży przed którym drży każdy sprzedający w sieci. Na czym on polega ? Potencjalny Klient rozgląda się w naszym sklepie internetowym, czyta opinie, przegląda fora na temat produktu, może nawet z sieci dowiaduje się o jego istnieniu, po czym dokonuje zakupu offline, w tradycyjnym sklepie. A na czym polega odwrócone ROPO w szczególności u naszych zachodnich sąsiadów ? Postaram się przedstawić w tekście, który właśnie czytasz.

Ceny internetowe, panie !

Podróżując po Polsce, na monstrualnych bilbordach często krzyczą do mnie reklamy, z napisem ceny internetowe, nie wiem czemu ale bardzo nie lubię tego określenia. Chociaż ten zwrot świadczy o tym jak bardzo efekt odwróconego ROPO zakorzenił się w podświadomości polskiego Klienta. Ten fenomen, pozwala uśmiechać się każdemu sprzedawcy który działa online. Potencjalny Klient idzie do sklepu przymierza, ogląda, dotyka, testuje dany produkt. Następnie korzysta z takiej strony jaką jest np. idealo czyli porównywarka cenowa o której pisałem i zamawia w sieci. Owszem, cena może być internetowa, czyli w zasadzie niższa niż w sklepie tradycyjnym, ale nie zawsze.

„Efekt motyla” czyli odwrócone ROPO w Niemczech

Z badań niemieckiej grupy badawczej Retourenforschung uniwersytetu w Bambergu, wynika iż około jednej piątej wszystkich obrotów handlu E-Commerce w Niemczech powoduje opisywany efekt odwróconego ROPO. Przed dokonaniem zakupu, niemiecki Klient sugeruje się poradą w tradycyjnym sklepie by złożyć zamówienie, w drodze do domu używając, smartphone’a lub tabletu. Oczywiście, odwrócone ROPO zawdzięcza również swój rozwój internetowi mobilnemu.

Odwrócone ROPO w liczbach

Z ankiety przeprowadzonej przez badaczy Retourenforschung analizującej odwrócone ROPO, wynika iż ponad 64% z około 540 ankietowanych studentów, przyznaje się do oglądania i testowania przed zakupem produktów, które w efekcie końcowym zakupione zostały przez internet. Szef grupy badawczej Retourenmanagement Björn Asdecker, dzięki uśrednieniu danych statystycznych stwierdza iż 20% zakupów online, inicjowanych było uprzednią wizytą Klienta w tradycyjnym sklepie.

Odwrócone ROPO w Niemczech

Asdecker dodaje, iż efektem tak wysokiego wyniku zainteresowania kupnem online, może być wciąż rosnąca popularność smartphone’ów z mobilnym internetem. Jak dowodzą przeprowadzone badania, wyżej wspomnienie urządzenia mobilne, w znacznym stopniu ułatwiają transparentność w podejmowaniu decyzji podczas dokonywania zakup. Będąc w sklepie, oglądając dany produkt, w czasie rzeczywistym można sprawdzić jego cenę w sklepie internetowym.

odwrócone ROPO w Niemczech

Cóż, jako zagorzały fan handlu online, bardzo cieszy mnie efekt odwróconego ROPO. Jednakże znając internet możemy być pewni jednego, że nic nie trwa wiecznie, a jedynie pewne mogą być zmiany. Ważne więc, żeby Klienci kupowali, offline czy online to już temat na kolejny wpis.


niemiecki blog napisz