Proces sprzedaży samochodu wydaje się bardzo prostym i szybkim procesem, w którym formalności ograniczone są do niezbędnego minimum. Wystarczy zrobić ładne zdjęcia samochodu, wystawić na jednym z portali ogłoszeniowych, następnie spotkać się z kupcem i odpowiednio zaprezentować pojazd a na samym końcu podpisać umowę. Cały proces sprzedaży samochodu jednak nie kończy się na podpisaniu umowy i cieszeniu się zastrzykiem gotówki. Niezbędne jest dopełnienie kilku formalności, o których mowa w poniższym artykule.
Sprzedałem samochód – Czy muszę powiadomić o tym wydział komunikacji?
Zgodnie z prawem, jeżeli postanowiliśmy sprzedać lub podarować bliskiej osobie pojazd, którego jesteśmy właścicielem, w ciągu 30 dni mamy obowiązek zawiadomić o tym fakcie wydział komunikacji. Wprawdzie prawo i przepisy w żaden sposób nie regulują kwestii kar za niedotrzymanie tego terminu, jednak warto tego dokonać, by mieć w przyszłości nie mieć do czynienia z żadnymi formalnymi problemami związanymi z samochodem, którego właścicielem już nie jesteśmy. Jeżeli kupiec naszego samochodu również nie zgłosi się do wydziału komunikacji z informacją o zakupie pojazdu, w przypadku wykroczeń to właśnie my będziemy nimi obciążeni. Jeżeli w Wydziale Komunikacji zdecydujemy się taką sytuację dopełnić, wtedy dopiero może czekać nas sankcja z tytułu niedopełnienia obowiązków nałożonych na właściciela samochodu.
Sprzedaż samochodu a kwestia podatku
Sprzedaż auta powyżej 1000 złotych jest standardowo obciążona podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Ogólno przyjęte zasady stanowią, że to kupujący reguluje kwestię podatkową, jednak prawo nie zabrania w żadnym wypadku obarczyć sprzedawcy kwestią podatkową. Bez względu na to, w jaki sposób strony ustalą, dowód wpłaty podatku powinien być zachowany przez 5 lat, co w razie kontroli skarbowej będzie potwierdzeniem dopełnienia obowiązku podatkowego.
Zawiadomienie ubezpieczyciela o zmianie właściciela pojazdu
W obecnych czasach, gdy sprzedajemy pojazd objęty ubezpieczeniem OC, to ubezpieczenie w przypadku zmiany właściciela przechodzi na nabywcę samochodu. W przeszłości ubezpieczyciel umożliwiał odzyskanie części składki, która nie została wykorzystana, teraz jednak automatycznie ubezpieczenie przechodzi na nowego właściciela. W celu zawiadomienia ubezpieczyciela o zmianie właściciela musimy złożyć odpowiedni dokument, w którym powinny znaleźć się takie informacje jak dane personalne byłego i aktualnego właściciela.
Po dopełnieniu tych trzech nie wszystkim znanych obowiązków, możemy z czystym sumieniem uznać, iż samochód został sprzedany, a sami możemy zająć się poszukiwaniem naszego wymarzonego pojazdu. Pamiętajmy jednak, że używane samochody z gwarancją to większy spokój w codziennym użytkowaniu.